هشتمین نشست تخصصی معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با موضوع «زیبایی‌شناسی عصب محور در مجموعه معماری حرم مطهر رضوی» برگزار شد.

 تأثیرات مثبت هندسه طبیعی فضاهای حرم مطهر بر ذهن زائران

در این نشست که در محل دانشکده هنر و معماری اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) به همت مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه و همکاری انجمن علمی معماری و شهرسازی و پژوهش‌نامه خراسان بزرگ و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، سخنرانان به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون «زیبایی‌شناسی عصب محور در معماری حرم مطهر رضوی» پرداختند.
در این نشست، پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و صلوات خاصه امام رضا (ع)، رئیس مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه با بیان اهمیت و ضرورت تحقیقات میان‌رشته‌ای در محیط‌های آکادمیک، این مطالعات را زمینه‌ساز نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دانشمندان علوم مختلف به یکدیگر و رسیدن به درکی جامع برای حل مسائل و مشکلات عنوان کرد.
دکتر قدیر صیامی، افزود: همگرایی دانش در سه حوزه علمی «هنر، معماری و علم پزشکی» در برگزاری نشست زیبایی‌شناسی عصب محور مجموعه حرم مطهر رضوی به‌عنوان یکی از اهداف اصلی نشست، مدنظر برگزارکنندگان بوده است.
در ادامه، عضو هیئت‌علمی گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تحلیل موضوع زیبایی‌شناسی عصب محور از منظر دانش پزشکی و علم اعصاب پرداخت.
 دکتر وفایی با تحلیل و دسته‌بندی امواج مغزی انسان مشتمل بر ۵ پیک گاما، پیک بتا، پیک آلفا، پیک تتا و پیک دلتا، به تأثیرپذیری این امواج از متغیرها و عوامل محیطی به‌ویژه عناصر معماری محیطی اشاره کرد که می‌توانند بر هیجانات انسان در محیط‌های مختلف تأثیرگذار باشد.
 وی همچنین در ادامه با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته در این زمینه که توسط افراد و مؤسسات مختلف نظیر ANFA به نقش و اهمیت معماری در سلامت روان اجتماع اشاره کرد.
سپس جلائیان قانع دانش‌آموخته رشته معماری اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره تاریخچه، روش‌شناسی و رویکردهای زیبایی‌شناسی عصب محور، ارتباط درک زیبایی‌شناسانه را با مؤلفه‌هایی نظیر هندسه‌های خود متشابه، تناسب، تقارن، رابطه بین پیچیدگی و ترجیحات، اشکال قرینه و.... بررسی و به بیان مصادیق زیبایی‌شناسانه آن در مجموعه معماری حرم مطهر رضوی اشاره کرد.
 وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده، در فضاهای واقع در مجموعه حرم مطهر که عمدتاً از تناسبات طلایی و هندسه طبیعی و... استفاده شده است تأثیرات مثبتی بر عصب مغز و عملکرد ناظر و یا زائر می‌گذارد.
در ادامه نیز، دکتر عمرانی‌پور، دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با تقدیر از کیفیت بالای این نشست تخصصی و علمی، بر ضرورت تداوم مطالعات میان‌رشته‌ای به‌ویژه در حوزه معماری و شهرسازی و باتوجه‌به جایگاه و مرجعیت علمی دانشگاه امام رضا (ع) در استان خراسان رضوی و شرق کشور تأکید کرد.
در این نشست علمی که با استقبال علاقه‌مندان مواجه شد، خانم محبوبه زمانی دانشجوی دکتری و پژوهشگر حوزه معماری عصب محور و آقای دکتر میرزایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پیرامون پژوهش در حوزه معماری پرداختند.
در بخش پایانی جلسه، پرسش‌وپاسخ دانشجویان و اساتید انجام و هدایایی به‌رسم یادبود از سوی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) به میهمانان و سخنرانان تقدیم شد.
شایان‌ذکر است، نتایج پژوهش‌های ارائه شده در این نشست در شماره ۵۴ نشریه خراسان بزرگ (بهار ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.